Min weekend i Rom

Min långweekend i Rom

Det är en sak att ge tips på saker att göra i Rom men jag tror även att ni är intresserade av min weekend i Rom. Vad gjorde jag, hur gjorde jag, vad tyckte jag om, var åt vi etc. Så här kommer ett mer personligt inlägg.

Mitt resesällskap!

Jag reste som sagt tillsammans med min mamma som är 75 år. Själv är jag väldigt aktiv och gillar att röra på mig, min mamma kanske var det en gång i tiden men åldern har tagit ut sin rätt. Dessutom drabbades hon redan efter bara några timmar i staden av en magsjuka som höll i sig hela resan. Bara att glömma finare och mer långväga restaurangbesök. Vi åt varenda måltid (utom en lunch) i kvarteret där vi bodde. Eftersom hon knappt kunde äta var vin, delade förrätter och efterrätter bara att glömma. Trist då jag tycker mat, dryck och fika är minst halva upplevelsen vid resa och resa till Rom i synnerhet. Ork att gå runt hela dagarna hade hon inte heller. Lägg till att det var strålande sol och runt 30-33 grader varje dag. Vi fick anpassa farten efter henne. Sen följde hon med på förmiddagarna och stannade kvar på hotellet efter lunch.

Hotell Rimini.

Vi bodde perfekt precis vid tåg- och bussterminalen Stazione Termini, Hotel Rimini. Ett litet och enkelt hotell som passar den som vill ha ett prisvärt boende mitt i centrala Rom med gångavstånd till stadens mest omtalade sevärdheter. Vi la till för frukost. Det var en enklare men mycket trevlig frukostbuffé med kaffe, te, olika sorters bröd, pålägg, yoghurt och flingor, frukt, croissanter och olika godsaker.

Promenadavstånd till det mesta!

En av de bästa sakerna med Rom är att de flesta omtalade sevärdheter ligger ganska tätt samlade. Det är inga större avstånd vi talar om. Man kan promenera runt men det finns såklart också möjlighet till Hop on hop off-bussar, kommunala färdmedel, taxibilar och elsparkcyklar. Själv älskar jag att gå, mamma inte lika mycket :-).

Farini 32
Ät snabbt, det smälter!

Vi kom på tisdag lunchtid och åkte hem tidigt lördag morgon. Det gav oss 3.5 dagar att göra Rom. Ingen tid att förlora om ni frågar mig. Efter en stärkande lunch på tisdagen begav vi oss ut. Ett av mina mål med resan var att äta så mycket god gelato (italiensk glass) som möjligt. Ett annat mål var att äta så många goda croissanter som möjligt. Första gelato-stället vi stötte på blev också min absoluta favorit, Farini 32. Deras pistage-glass var något utöver det vanliga. Missa inte!

Fontana di Trevi!
Cacio e pepe på Ristorante Andrea.

Vi tog rutten Colosseum (som vi bara imponerades av utifrån eftersom vi bokat biljetter till nästa dag), Piazza Venezia med ett snabb-besök på Viktor Emanuel-monumentet, Fontana di Trevi och avslutade med Spanska trappan. På kvällen åt vi middag på Ristorante Andrea. Enkel men mycket prisvärd restaurang. Första, och enda kvällen, som vi tog in förrätter som dock bara jag åt av. Till huvudrätt åt jag Cacio e pepe, god och krämig pasta!

Älskar springturism!

På grund av mitt resesällskap gjorde jag en hel del springtursim, dvs jogga genom en stad eller nytt ställe. Älskar detta sätt att uppleva lite mer. Inte bara för träningens skull utan när man springer hinner man se mycket mer än om man går och man upplever verkligen ett ställe på allra bästa sätt. Jag gav mig ut tidigt på morgnarna och fick se solen gå upp och staden vakna till liv. Första morgonen, onsdag morgon, sprang jag ungefär samma runda som jag och mamma tog dagen innan. Magiskt!

Tonfisksallad på Il giardino ai fori.

Efter en stärkande frukost gav vi oss iväg. Upptäcka Trastevere var mitt mål för förmiddagen. Eftersom mamma inte var helt pigg hann vi bara till bron över Tibern innan vi var tvungna att vända. Vi hade nämligen bokat biljett för besök på Colosseum och Forum Romanum kl 13. Vi åt en jättegod lunch på Il giardino ai fori vid Piazza Venezia. Jag tog en tonfisksallad som i värmen smakade som en dröm. Efter det var det dags för besök på Colosseum. Vi hade inte valt guidad tur men med facit i hand rekommenderar jag att ta en guidad tur. Det ger verkligen mervärde!

Höjden vid Gianocolo där jag bjöds på en magisk utsikt.

Efter Colosseum och Forum Romanum begav sig mamma till hotellet medan jag gick tillbaka till Trastevere. Mitt mål var att ta mig upp till höjden vid Gianocolo där jag bjöds på en magisk utsikt.

Pasta vongole på Ristorante Regina.

På kvällen blev det middag i kvarteret på Ristorante Regina. Jag åt en supergod Pasta vongole. Efter maten en gelato på favoriten Farini 32.

Vatikanstaten är en riktig pärla!
Ristorante Imperium rekommenderas inte!
Ristorante Andrea igen! Denna gång kyckling med pommes.
Den hyllade gelato-kedjan Venchi. Helt okej enligt mig men inte mer än så.

Torsdag morgon inledde jag med en springtur längs Tibern över till Vatikanstaten. Där sprang jag förbi och imponerades av Peterskyrkan, Petersplatsen, Vatikanmuseet, Sixtinska kapellet och St. Angelo Bridge innan jag vände åter till en god frukost. Efter det gav vi oss av med målen Pantheon och Piazza Navona. Vi vände vid lunchtid och då slog ovädret till. Regn, blixt och åska. Bara att ta första bästa lunchställe, Ristorante Imperium. Rekommenderas inte. Språkliga missförstånd, dålig service och attityd och inte minst mycket medioker mat. Det regnade resten av eftermiddagen så även jag fick några timmar på hotellet innan det var dags för middag. Vi gick tillbaka till Ristorante Andrea där vi bjöds på bruschetta till förrätt och till huvudrätt valde vi grillad kyckling med pommes. Kvällens glass intogs på den hyllade gelato-kedjan Venchi. Enligt mig överskattad, överprissatt gelato som inte var mycket för världen. Helt okej men inte mer än så.

Stadens park, Villa Borghese.
Fuso Sushi
Så oerhört gott och fräscht!

Så var sista heldagen inne. Mitt mål för dagen var en tur till stadens park, Villa Borghese. En oerhört mysig oas ni inte får missa. Man kan vara här kort tid, eller jättelång tid. Det är upp till dig och dina intressen! Vi var där fram till lunch. Idag hittade vi en japansk restaurang, Fuso Sushi, runt knuten där vi slog oss ner. En riktigt fräsch och prisvärd restaurang jag verkligen rekommenderar. Och valmöjligheterna var enorma. En riktigt tjock meny med massa gott i. Jag åt en poke bowl och mamma udonnudlar. Bland det godaste jag ätit. Mums! Så gott att vi faktiskt gick tillbaka hit på kvällen och körde favorit i repris! Efter lunch tog jag en shoppingtur på stan och köpte presenter till mina barn. En t-shirt från Juventus-store till Gus och två t-shirtar från en cool, lokal affär till Filippa. Mycket uppskattade presenter! Kvällen avslutades självklart med dubbla kulor Pistage på Farini 32!

Borta bra, men hemma bäst! Bemötandet när jag kom hem var fem plus!

Ja, det var min resa. På lördagen vände vi åter till Stockholm och snipp snapp snut var semestern slut!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...