Organisera och förvara
Hur kommer det sig att vi har mer saker än vi har plats för? Dagens konsumtionssamhälle har gått lite för långt om ni frågar mig. Det har precis varit jul och varje år köper vi mer julklappar än året innan. Vi känner hela tiden ett sug efter att få handla något nytt. Lycka idag verkar sitta i ägodelar. Vi vill ha mer, vi vill ha fler, vi vill ha bättre. Jag funderar allvarligt på en mer minimalistisk livsstil. Rensa rejält, sälja på Blocket. Nöja mig med det nödvändigaste men självklart även behålla saker som sätter guldkant på tillvaron. Jag drar mig dock just för utrensningen. Vi har så mycket prylar och lite plats för dessa. Och ändå bor jag i hus. Jag vet knappt var jag ska börja.
Under tiden måste jag lösa det akuta problemet. Var ska jag förvara alla saker? Tur det finns hjälp att få. I boken ”Organisera och förvara – ett projekt i veckan” av förvaringsdrottningen Paulina Draganja finns massor av konkreta tips, råd och idéer.
Organisera och förvara är Paulinas andra bok i ordningen. Den går igenom hur du skapar och bevarar ordning i ditt hems alla rum och vrår. Den är mer konkret än hennes första bok, en praktisk handbok helt enkelt. Vill du ha ett välorganiserat och lättstädat hem? Är det svårt att veta vilken ände du ska börja i? Den här boken ger genom en handfast steg-för-steg-guide en konkret handlingsplan för att bocka av ett område i taget. Med ett tydligt avgränsat projekt per vecka under ett helt år kan man skapa en fungerande ordning från grunden och lära sig hur man behåller den långsiktigt. Boken fungerar såväl för boende i hus som lägenhet, eller koja i skogen.
Idag var jag på en pressfrukost där Organisera och förvara – ett projekt i veckan presenterades. Paulina berättade om hur hon går till väga och som hon också beskriver i sin bok. En bra start är att lista sina surdegar. Göra en prioriteringslista. På så sätt kan man fånga upp det som verkligen behöver åtgärdas hemma. Vad är viktigast? Det gör inget om man inte får ordning på allt på en gång. Man måste börja någonstans. Ta hjälp av barnen. De är garanterat också intresserade av att få ordning, reda och plats för nytt. Boka in tid i kalendern när projektet ska genomföras. För du förhinder, boka inte av, boka om.
Sedan gäller att man hela tiden måste rensa. I första steget för att det är onödigt att göra plats åt och organisera saker man inte gillar eller inte behöver. Under tidens gång måste vi också fortsätta rensa. Vi skaffar oss kontinuerligt nya saker och måste därför kontinuerligt göra oss av med saker. Livet och livssituationen förändras över tid. Det kräver kanske nya prylar och nya lösningar. Det är en ständigt pågående process.
Oerhört intressant! Vi fick själva skriva ner våra surdegar. På min priolista hamnade rensa ut barnens utvuxna kläder, skaffa nya hyllor och förvaringslådor till lekrummet som numera är barnens all-rum samt rensa i gästrummet. Nu ska jag bara boka in tid i kalendern för detta.
Över 400 000 har tagit del av ett-uppdrag-i-veckan-utmaningen på Paulinas blogg. Gör det du också!
Senaste kommentarer