Vardagsträna hemma med handduk och sjal

Vardagsträna hemma med handduk och sjal

Vardagsträna hemma med handduk och sjal

Underskatta inte betydelsen av vardagsmotion.

Underskatta inte betydelsen av vardagsmotion.

En kvinna jag inspireras mycket av och som jag har haft turen att träffa vid flera olika tillfällen är energiknippet Leila Söderholm. För många är Leila Söderholm känd från tv4-programmet Vardagspuls där hon medverkar som träningsexpert. Leila jobbar idag heltid med kost och träning. Hennes motto är att träning ska vara enkel och kunna utföras av alla så att den verkligen blir av. Det är ju så att med regelbunden träning orkar man mer och mår mycket bättre på alla plan. All träning räknas. Det är vetenskapligt bevisat att även en liten stunds avbrott med skön rörelse har stora effekter på välbefinnande och hälsa. Vardagsträningen ska därför inte underskattas. För att locka till mer vardagsrörelse har Leila därför kommit ut med sin första bok Vardagsträna hemma med handduk och sjal.

Bröstpress framför kroppen

Bröstpress framför kroppen

Benböj med raka armar

Benböj med raka armar

I boken ger oss Leila alla verktyg vi behöver för att få till härlig, okomplicerad träning som faktiskt blir av. Övningarna passar alla oavsett vilken nivå man är på – från elit, motionär till nybörjare. De passar alla åldrar och även för funktionshindrade. De enda redskap vi behöver är kroppen och en handduk eller sjal. Övningarna kan utföras överallt, i hemmet, på jobbet, i skogen, på stranden och till och med vid busshållplatsen. Ingen större tid behöver tas i anspråk om man inte vill eller kan det. Passa på innan du hoppar in i duschen på morgonen, medan du väntar på att det kokta ägget ska bli klart, att pappren ska komma ut från printern eller att bussen ska komma. Inget att skylla på alltså!

Sittande paddling

Sittande paddling

Rygglyft med drag bakom nacken

Rygglyft med drag bakom nacken

Övningarna är enkla men effektiva. Hela kroppen gås igenom. Vi får övningar för uppvärmning, armar, mage, rygg, ben och stretch. Det är tydliga texter och vackra, illustrativa bilder till varje övning. Vi får förslag till hur övningarna kan användas för att bygga upp ett träningspass. Man kan köra på tid, efter antal eller maximal upprepning. Det finns också färdiga passförslag – Jobbpausen, sittande, axelstärkaren/bröstöppnaren, ryggpasset och turbopasset.

Passet anpassat för jobbpausen

Passet anpassat för jobbpausen

Sittande pass som passar perfekt för flygresenären eller rullstolsbundna

Sittande pass som passar perfekt för flygresenären eller rullstolsbundna

Leila har nu gett oss redskapen. Själva jobbet måste vi dock stå för själv. Så kom igen, nu kör vi!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *