Goda och nyttiga chokladpraliner

Goda och nyttiga chokladpraliner

Goda och nyttiga chokladpraliner

Jag är en riktig godisgris. Jag äter faktiskt godis varje dag. Det är jag värd. Det är så gott!!! Choklad, olika karameller, lakrits, salt, surisar – ja, det mesta slinker ner och jag njuter av varenda bit! Barnen har snappat upp mina godis(o)vanor och tycker det är konstigt att jag äter godis varje dag när de bara får äta på lördagar. Det har sina fördelar att vara vuxen! Godis kan också vara nyttigt. Undersökningar tyder på att mörk kvalitetschoklad innehåller nyttiga ämnen som gör den till rena rama hälsokosten. Man kan också göra sitt eget nyttiga godis. Idag har jag gjort goda och nyttiga chokladpraliner.

In i frysen innan de doppas i choklad

In i frysen innan de doppas i choklad

Riktigt goda chokladpraliner gjorda bara på tre nyttiga ingredienser. Banan, jordnötssmör och mörk kvalitetschoklad. Jag använder jordnötssmör med över 99% jordnötter samt 70%-ig mörk choklad. Då blir resultatet som bäst om man frågar mig. Chokladpralinerna passar lika bra till fika, snacks eller mellanmål. Så enkelt och helt fantastisk gott!

Färdiga chokladpraliner!

Färdiga chokladpraliner!

Läckert och galet gott!

Läckert och galet gott!

Chokladpraliner med banan och jordnötssmör

2 bananer
Jordnötssmör crunchy med 99.3% jordnötter samt utan tillsatt socker
70%-ig mörk choklad

Skär en banan i skivor, ca 1/2 cm tjocka, och lägg på bakplåtspapper. Lägg en klick jordnötssmör på varje skiva. Skär den andra bananen och lägg skivor ovanpå, som en dubbelmacka. Lägg in i frysen i ca 2 timmar. När bananerna har fryst, smält chokladen i vattenbad och doppa bananstubbarna i chokladen. Lägg dem på bakplåtspapperet igen, in i frysen i ca 1-2 timmar. Ät och njut!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *