Ett urval av vårens hälsoböcker

Ett urval av vårens hälsoböcker
Ett urval av vårens hälsoböcker

Samma visa varje år. Nytt år betyder omstart och nytag för många. Vi ska leva sunt helt enkelt. Äta nyttigt och träna mera. Det är dieter hit och dit och erbjudanden på träning av både seriös och mindre seriös art. Det är många quick fixes. Hoppa inte på dessa. Tänk långsiktigt. Jag har fått hem ett urval av vårens hälsoböcker som har som röd tråd att skaffa sig bra vanor som håller i längden.

Biohack - ät rätt för just din kropp av Fredrik Paulún.
Biohack – ät rätt för just din kropp av Fredrik Paulún.

En av mig efterlängtad bok är Biohack – ät rätt för just din kropp av Fredrik Paulún. I dag vet man på mikronivå exakt vilka egenskaper olika livsmedel har. Den kunskapen är grunden till det som kallas biohacking. I nya boken går Fredrik igenom den senaste forskningen vilka livsmedel som är biohackarens bästa vänner och förklarar varför. Han hjälper dig ta reda på vad just du behöver biohacka och hur du kommer igång.

Blev så inspirerad av boken och vill ha fler recept!
Blev så inspirerad av boken och vill ha fler recept!

Du får veta hur du kan använda maten på ett ännu mer medvetet sätt så att den påverkar din hälsa i en positiv riktning. Han delar också med sig av sin personliga livsresa, berättar öppet om sina hälsoutmaningar och hur det kom sig att han började biohacka sitt eget liv. Boken är lättläst, perfekt mix av fakta, tips, råd och några enkla recept. Mycket lätt att ta till sig. Högsta betyg från mig. Det enda jag saknar är just recept. Jag vill ha FLER! Jag blev ju så inspirerad. Men jag tror inte vi behöver oroa oss. Skulle inte förvåna mig om det inom ett år kommer boken Biohack – receptboken!

Bli din egen hälsoingenjör - verktyg för metabol hälsa av Ewa Meurk
Bli din egen hälsoingenjör – verktyg för metabol hälsa av Ewa Meurk

Sedan har vi Bli din egen hälsoingenjör – verktyg för metabol hälsa av Ewa Meurk. Det här är boken för dig som är trött på dieter, bantningshets och viktångest. Istället för att få dig att påbörja ännu en diet visar den hur du kan bli din egen ”hälsoingenjör” genom att mäta de fem hälsomarkörer som hela världens läkare och forskare är överens om indikerar ett metabolt syndrom.

Kaneldoftande granola.
Kaneldoftande granola.

Genom att förstå dessa fem markörer kan du enkelt ta reda på vad just din kropp behöver för att balansera de hormonella systemen för hunger, mättnad, fettförbränning och fettinlagring. Övervikt handlar inte om karaktär eller viljestyrka. Övervikt är en hormonell obalans där blodsocker, insulin och fettlever spelar en avgörande roll.

Bönbröd gjord på kikärtor.
Bönbröd gjord på kikärtor.

Det här är en lite mer tekniskt skriven bok. Den är inte svårläst för det, tvärtom, men det är mer termer, siffror och hårda fakta. Jag gillar den och framför allt gillar jag den inspirerande receptdelen med många användbara recept. Jag har redan testat att baka bönbrödet och gjort kaneldoftande granola. Min man blev ännu mer inspirerad och hittade flera recept vi ska laga framöver.

Konsten att vara självsnäll - din väg till kroppsfred och själsfrid av Maria Helander.
Konsten att vara självsnäll – din väg till kroppsfred och själsfrid av Maria Helander.

Konsten att vara självsnäll – din väg till kroppsfred och själsfrid av Maria Helander är en bok som hjälper oss att sluta fred med vår inre kritiker och i stället fokuserar på det vi tycker är viktigt i livet. Maria Helander skriver här om sina egna erfarenheter av att försöka ha större omsorg om sig själv, men vi får också möta forskare och många andra som delar med sig av sin kunskap om självsnällhet.

Tre verktyg följer dig genom boken: medveten närvaro, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och självmedkänsla. Du hittar även övningar som hjälper dig att reflektera över och landa i det som tas upp i varje kapitel.

Boken kan läsas från pärm till pärm men den ger allra mest om de läses med en penna i handen och med tid för egen reflektion. Ska jag vara helt ärligt har jag inte hunnit det ännu (jag är ju mästare på att inte vara självsnäll utan prioriterar bort saker som egentid och vila i vardagen) men tycker att alla borde ta sig tid till att verkligen läsa denna bok och lära sig mer om sig själv.

Balans - naturlig väg till friskare sköldkörtel av Karin Björkegren Jones.
Balans – naturlig väg till friskare sköldkörtel av Karin Björkegren Jones.

Sist men inte minst vill jag tipsa om Balans – naturlig väg till friskare sköldkörtel av Karin Björkegren Jones. I boken skriver Karin om sin sjukdomsresa och jakten på alternativa och naturliga botemedel. Hon har intervjuat läkare, forskare och andra som drabbats av sköldkörtelproblem. Vi får lära oss allt om sköldkörteln och hur man hittar balansen med hjälp av yoga, andning och kost.

Jag har verkligen gillat Karins tidigare böcker men denna bok är jag inte rätt målgrupp för. Den är garanterat helt fantastisk för någon av de 466 000 personer som behandlas för hypotyreos och mår dåligt trots medicinering. Så är du någon av alla dessa, läs denna bok och du har mycket att vinna!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Hannas krypin skriver:

    Vad bra att du tipsar om ett gäng hälsoböcker. Den jag blev mest sugen på att läsa är Eva Meurks bok.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *