Vegetariska menyer

Våren är högsäsong för kokbokssläpp. Vi vill ha ny inspiration och nya recept. Lägga det mörka bakom oss. Istället välkomna ljuset och värmen med fräsch lättare mat, mycket grillat samt fikabröd. Ytterligare en trend som växer sig allt starkare är vegetarisk mat och vegetariska menyer.  Ett tidigare mer eller mindre outforskat område.

Två kokböcker med vegetariska menyer

Två kokböcker med vegetariska menyer

I detta inlägg ska jag recensera två kokböcker som båda presenterar recept på vegetariska trerättersmenyer. Lika men ändå så totalt olika.

Gourmetvego av Jennie Benjaminsson

Gourmetvego av Jennie Benjaminsson

Den första boken är Gourmetvego – Vegetariska menyer för livsnjutare av Jennie Benjaminsson. Jennie har riktat in sig på finare vegetarisk matlagning. En av de första kokböckerna i sitt slag. Det är många nya kombinationer och gastronomiska små konstverk. Här pratar vi inte böngrytor, torra linsbiffar, sparrisrisotto eller ugnsbakade rödbetor med getost. Jennie vill visa att vegomat är så mycket mer. Hon presenterar olika trerätters menyer bestående av förrätt, huvudrätt och efterrätt anpassat efter säsong. Till varje meny finns dryckesförslag för att varje meny ska bli så fulländad som möjligt.

Ganska avancerade rätter.

Ganska avancerade rätter.

Fina upplägg!

Fina upplägg!

Som ni förstår är det ganska avancerad matlagning. Exempel på förrätter: Bakad äggula med rotselleripuré, smörstekt bröd och frasiga örter, Gulbetssoppa med bondbönor, bakad rödbetor och vispad crème fraiche, Baguette med sötpotatiskräm och chilisyltad tomat. Huvudrätter: Confiterade betor med frasig ostronskivling, ättiksmajonnäs, persiljeolja och machesallat, Landgång med gravade sommargrönsaker, krämigt ägg och ramslöksmajonnäs, Karamelisserade jordärtskockor med potatis- och getostpuré, cruditéer och ölsky. Efterrätter: Kokosglass med matchamaräng, mangotapioka, spritig ananas och koriander, Drottningrulltårta med sommarbär och vaniljsås, Päronfrangipane med kardemummagrädde.

En kokbok för vegetarianer som vill ta sin matlagning till en högre nivå.

En kokbok för vegetarianer som vill ta sin matlagning till en högre nivå.

På plussidan är att varje meny inleds med en presentation och en liten personlig berättelse. Trots att rätterna är avancerade är de flesta råvaror lätta att hitta i välsorterade livsmedelsaffärer. Det är oerhört vackra bilder på maten och tydliga instruktioner hur man går till väga. På minussidan är att det tyvärr inte finns många rätter jag spontant känner för att laga till. Visst verkar det gott men det är för avancerade rätter, ofta med för mycket krusiduller. Skulle kunna tänka mig att testa lite här och lite där, men inte mer än så.

Vegomenyer av Mattias Kristiansson.

Vegomenyer av Mattias Kristiansson.

Den andra boken är Vegomenyer – Festliga trerättersmiddagar för alla tillfällen av Mattias Kristiansson. Redan första meningen sätter ribban på maten i boken. ”Lugn, det är bara en middag”. Det genomsyrar hela tänket i boken. Mattias vill inte att man låter bli att bjuda på middag på grund av tidsbrist och brist på kreativitet. Har du inte tid att laga en trerätters, stryk en förrätt och ersätt med ett glas bubbel, släng fram köpeglass och chokladås, krossa kakor och servera i glas istället för en avancerad crêpe suzette. Det kommer fler gånger! Ibland går saker åt helvete. So what! En bränd biff kan serveras som sydafrikansk specialitet och att det är den goda insidan som räknas. Ja, nu börjar ni förstå !

13 veganska trerättersmenyer presenteras.

13 veganska trerättersmenyer presenteras.

Enklare vegetariska rätter som även passar den mer ovana.

Enklare vegetariska rätter som även passar den mer ovana.

13 ganska enkla vegetariska (veganska) trerättersmenyer och en hel del spännande drinktilltugg presenteras. Exempel på förrätter: Nästan rå rödbetsbiff med senapssås, Toskansk bönpuré med haricots verts och örtiga brödsmulor, Bruschetta med cashewcrème och confiterad tomat, Friterat bröd med tångkaviar, crème fraiche och rödlök. Huvudrätter: Dilliga biffar med blomkålsbulgur, Blomkålscrêpe med buljongkokta grönsaker, valnötsbollar och rostad vitlöksaioli, Zucchinikramad saffranstofu med varm quinoapack. Efterrätter: Amarettocheescake med hallonsås och digestivesmulor, Friterade äppelrunga med vaniljglass, Smördegspaj med mandelkräm och äpple

Läckra, färgglada och levande bilder.

Läckra, färgglada och levande bilder.

På plussidan att det även här är en presentation och personlig berättelse till varje rätt, färgglada läckra bilder, ingredienser som finns överallt och tydliga instruktioner. Fantastiska rätter som jag genast vill sätta igång och laga. Enkelt och down-to-earth. Det finns faktiskt inget på minussidan. En kokbok helt i min smak.

Min uppfattning är att Jennies bok mer riktar sig till inbitna vegetarianer/veganer som vill ta sin matlagning till en högre nivå. Mattias bok riktar sig mer till alla, både vegetarianer/veganer/flexiterianer och köttätare som vill bjuda på enklare men ändå god mat.

Att minska sin köttkonsumtion tror jag har stor betydelse för hälsa, ekonomi och hållbarhet. Jag vill därför avsluta med att välkomna fler vegetariska kokböcker. Inspiration behövs!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.