Vila torsdag

Idag har jag en vilodag från träningen. Vila och återhämtning är minst lika viktigt som själva träningen. Ju mer man tränar desto större återhämtningsbehov har man. Det är viktigt att ”våga” vila. Kroppen behöver återhämta sig både fysiskt och mentalt för att kunna prestera på bästa sätt.

När man tränar bryts kroppens muskler och skelett ner. Därför behöver kroppen vila och återhämta sig. Under vilan bygger dessutom kroppen upp mer än som fanns där innan och kroppen blir effektivare och starkare. Och det är att bli effektivare och starkare som just är mångas mål med träningen. Psyket blir också påfrestat av hård träning, pga smärta, stress och fysisk utmattning. Om man inte vilar sker en långsammare eller utebliven återhämtning av psyket vilket kan få allvarliga följder.

Olika överträningssymptom är bland annat minskad psykisk och fysisk prestationsförmåga, störd nattsömn, minskad träningslust, ökad infektionsfrekvens, känslomässig instabilitet, ökad vilopuls, etc.

Så tänkt på det, lägg in vila och återhämtning i ditt träningsschema!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.