Hej Snippan!
Det kommer ganska ofta förfrågningar från pr-byråer, företag, organisationer att de vill att jag ska skriva om olika saker på bloggen, helt utan ersättning. Jag väljer att göra det om det är något jag tycker är viktigt och som berör mig och förhoppningsvis även er, dvs mina läsare. Det här är ett sånt fall. Den här veckan startar nämligen Apoteksgruppen en kampanj som har det kvinnliga könsorganet i fokus. Det finns en nyfikenhet, intresse, men också osäkerhet bland många kvinnor och även män. Samtidigt är det få som pratar om snippan och vågar ställa frågor om den. Det vill de med kampanjen råda bot på. Jag har till viss del skrivit om detta tidigare i samband med att boken Sex med mera av Sandra Dahlén kom ut.
En väldigt viktig del i kampanjen är att hjälpa flickor i andra länder som har det svårt och där rättigheterna är mer eftersatta än i Sverige. Det gör Apoteksgruppen tillsammans med Svenska FN-förbundets projekt Flicka – som syftar till att synliggöra och stärka kvinnors rättighet till välbefinnande världen över. Projektet Flicka gör ett oerhört viktigt arbete runt om i världen för att motverka könsstympning och barnäktenskap, läs mer på http://www.fn.se/flicka.
Apoteksgruppen har tagit fram en necessär som kostar 20 kronor och där hela summan går oavkortat till svenska FN-förbundet. Den här måste vi alla springa och köpa, jag ska faktiskt köpa en var till hela familjen! Man både får och ger på samma gång – kan det bli bättre?! Från och med september kommer Apoteksgruppen även att skänka 10 kr till projektet Flicka varje gång en kund köper två intimprodukter från deras eget varumärke.
Det finns en Snippskola där man kan testa sina kunskaper om snippan. Alltid kan man lära sig något. Det här är ju helt perfekt, inte minst för alla nyfikna tweenies! Måste tipsa min egen 11-åriga dotter!
Apoteksgruppen har gjort en undersökning om kvinnors attityd till snippan och fått flera intressanta, och skrämmande (tycker jag), resultat.
– Majoriteten av alla svenska kvinnor kallar sitt underliv för just ”underliv” (36 %) följt av ”där nere” (10 %) och snippa (9 %).
– Var femte kvinna (20 %) i Sverige har aldrig sett i en spegel hur deras egen snippa ser ut.
– Inte ens hälften av alla kvinnor (47 %) är nöjda med sina snippors utseende, varav 12 % är rent av missnöjda på något sätt.
– 40 % av alla kvinnor är inte bekväma med att visa sig nakna i omklädningsrum.
– 73 % av alla kvinnor tar bort oönskad hårväxt kring snippan. Av alla som avlägsnar hår kring snippan upplever mer än hälften (56 %) ofta eller ibland problem som klåda, utslag eller rodnad.
– 66 % tvättar sitt underliv minst 1 gång/dag och 13 % gör det oftare än så..
– 30 % av alla kvinnor ser klimakteriet som en befrielse.
Senaste kommentarer