Nya snacksfavoriten

Dags för en uppdatering från Koh Chang, Thailand. Mer än 1/3 av resan är redan avklarad och det känns som om dagarna rullar alltför snabbt förbi. Snart är vi hemma igen i kylan och regnet så vi får njuta så mycket vi bara kan – och det gör vi!

Den italienska restaurangen jag berättade senast att vi skulle gå till var i toppklass! Alltså fasen hörrni, vilken mat, vilken service! Den var så bra att vi faktiskt åt där ikväll också. I förrgår tog vi alla bruschetta med parmaskinka till förrätt. Hembakat bröd och råvaror i världsklass. Varsin pizza till huvudrätt. Jag tog med tonfisk och lök. Pizzadegen var bland den godaste jag ätit, fyllningen fantastisk i mängd och smak och vedugnsbakad till perfektion! Till efterrätt tog jag och Mattias en varsin Tiramisu, barnen fick lördagsgodis från en av mataffärerna. Tiramisun var till och med bättre än den jag själv brukar göra, toppbetyg alltså! Så god att det även blev kvällens efterrätt. Förrätt en varsin Carpaccio med parmesan till mig och Mattias, barnen fick bruschettan igen. Till huvudrätt tog vi alla varsin pasta (hemgjord färsk pasta). Jag tog specialaren med parmaskinka, pumpa och parmesan. MUMS! Jag vill äta där imorgon också som är sista kvällen på Klong Prao, men även om de andra var minst lika nöjda vill de ha lite variation.

Vi har hittat en snacksfavorit som vi har mumsat på med stor förtjusning hela familjen. Det är friterade gräshoppor och larver. Gör sig utmärkt till öl och cola. Tydligen väldigt nyttigt snacks och helt galet gott! Ser lite suspekt ut men det är bara att koppla bort.

Igår åt vi åter på hotellets strandrestaurang till middagen. Jag åt fisk, Mattias tigerräkor och barnen köttspett. Bakade potatisar med smör och såser, grillad majskolv och grönsaker till alla. Barnens kött var oätbart men byttes till kyckling. Annars var maten okej men nej, service är inte deras starka sida.

Eldshowerna på stranden är helt fantastiska. Det snurras på långa eldpinnar och eldklot och de kastas upp i luften och fångas, allt till medryckande musik. Grymt imponerande! De thailändska dansuppvisningarna är kul att se på även om det inte är mycket action direkt!

Barnen hittade en ny svensk kompis som de båda med stor förtjusning lekte med hela dagen och kvällen igår. Hon och hennes familj åkte vidare till White Sand Beach i morse och vi ska ju dit i övermorgon så då bestämde vi att vi skulle träffas igen även om vi inte kommer bo på samma hotell. Kul att barnen får massa kompisar under resan. De tröttnar annars snabbt på varandra.

Idag var vi på en fantastisk snorkeltur. Vi valde en heldagstur med speedboat. Lite dyrare, lite bättre. Vi besökte 5 olika öar och fick alltså 5 olika snorkelmöjligheter. Två av stoppen hade fantastiska korallrev och vi såg många fina fiskar och andra havsdjur. Barnen var helt lyriska. Vi hade köpt med två limpor formfranska som vi matade fiskarna med och höjdpunkten för Gus var när han i havet bland alla hundratals fiskar hade fiskar som åt direkt från hans hand! Tre av stoppen var snorkling från stranden. Sällan har jag sett så idylliska stränder som de vi besökte idag. Här snackar vi finkornig kritvit sand, kristallklart turkost vatten och palmer! Paradisdröm! Under dagen fick vi fritt vatten samt att det i utflyktens pris ingick lunch och frukt. Turen avslutades med att vi åkte förbi en ö där det bor mängder av vilda, fria apor. De fick vi mata med vår överblivna frukt och vi kom väldigt nära djuren vilket var en fantastisk upplevelse.

Ikväll besökte vi en skräddare. Mattias har sytt upp kostymer och skjortor i Thailand två gånger tidigare och varit mycket nöjd. Nu beställde han en ny kostym och 5 skjortor. Blir jättesnyggt! Bra kvalitet och bra priser!

Imorgon blir det åter en lugn dag på hotellet vid poolen och stranden. Vi bor så fantastiskt bra. 1 meter till stranden, 1 meter till poolen. Kan inte bli mycket bättre än så!

I övermorgon åker vi som sagt vidare till White Sand Beach och resorten Kacha. Där bodde vi också senast vi var på Koh Chang och var mycket nöjda. Ska bli kul att se om något har förändrats sen senast!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

1 svar

1. Fröken M skriver:

Guuud va härligt ! jag är så avis på er som får vara på semester i paradiset ! Nästa söndag är det ett år sedan jag gifta mig på stranden på koh lanta. Det är verkligen galet va fort tiden går, och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte längtar tillbaka…