The Naia Initiative
(varuprov) Försäljningen av energi- och funktionsdrycker har ökat explosionsartat. Ungdomar står för en stor del av konsumtionen. En annan stor målgrupp är hälso- och träningsintresserade. Nocco är en av de stora jättarna men har konkurrenter som Monster, Burn, Redbull, Rockstar, Powerking och Celsius. Hypen kring när det släpps en ny smak från tex Nocco är galet stor, alla vill vara bland de första att testa. Och självklart sedan visa upp detta på sociala media.
Det finns energi -och funktionsdrycker. De drycker som innehåller koffein plus ämnen med andra tänkta effekter, till exempel ökat fokus och förbättrad prestation kan kategoriseras som funktionsdrycker. Nu kommer en ny aktör som vill slå in sig på denna lukrativa marknad. Det är Spendrups som ger sig in i leken och lanserar The Naia Initiative.
The Naia Initiative grundades i Stockholm 2018 och all tillverkning sker i Sverige. The Naia Initiative vill skapa en ny typ av funktionell dryck fria från förlegade värderingar och stereotypa uttryck. Dryckerna innehåller inga konserveringsmedel, inga artificiella färgämnen och inte heller animaliska biprodukter (är därmed 100% veganska). Dryckerna kommer i tre olika varianter:
Sparkling energy water: Ett kolsyrat energivatten helt fritt från socker och sötningsmedel. Uppiggande genom naturligt koffein från kaffebönor och guarana, berikat med ginseng och flera nyttiga vitaminer. Koffeinet i burken motsvarar en kopp kaffe.
Sparkling energy drink: En kolsyrad energidryck naturligt sötad från frukt. Uppiggande genom naturligt koffein från kaffebönor och guarana, berikat med ginseng och flera nyttiga vitaminer. Koffeinet i burken motsvarar en kopp kaffe.
Sparkling energy BCAA: Kolsyrad funktionsdryck framtagen med fokus på träning. Är sockerfri, berikad med BCAA av veganskt ursprung och därmed 100% vegansk, boostad med koffein som motsvarar två koppar kaffe samt flera vitaminer och ginseng.
Alla de tre dryckestyperna har en koffeinfri variant, istället boostad med ginseng.
Det mest intressanta med The Naia Initiative är att det inte bara är en dryck man vill ta fram. Istället vill man skapa ett helhetskoncept som går under namnet Friends of Naia. Man har inlett långsiktiga samarbeten med människor som inspirerar varumärket. Hittills har man tagit fram en egen låt, en klädkollektion (hey, riktigt balla kläder – skulle bara gärna vilja äga ett plagg eller två) och två faktiskt riktigt bra reklamfilmer/lanseringsfilmer.
Så här långt har jag bara positivt att säga om The Naia Initiative. Snygga burkar med sjysst innehåll, spännande smaker, olika varianter av drycken beroende på tillfälle och tycke och sist men inte minst god dryck. Har inte testat alla men de jag har testat hittills har fått tummen upp. Jag hade dock kunna tänka mig mer ”tryck”/starkare smak på Sparkling energy water, men de övriga var helt perfekta och supergoda. BCAA Kiwi kan vara en av de godaste smakerna jag någonsin testat på denna typ av dryck, sååå god!
Drycken lanserades i februari 2019. Kan på vissa ställen i landet vara svår att få tag på men ju fler vi är som gillar produkten, ju fler ställen kommer ta in drycken i sitt sortiment. Själv sprang jag på Naia när jag och sonen lunchade på Hawaii Poké vid Brunkebergstorg och självklart köpte vi en varsin dryck.
Senaste kommentarer