Den goda thaimaten

Dagarna rullar på här i Thailand, Koh Chang. Tyvärr alltför snabbt. Vi sover ovanligt länge på morgonen. Vi är väl fulla av intryck plus att hotellet ligger lugnt och inne på rummet susar luftkonditioneringen med ett sövande läte. På dagarna badar och leker vi. Vi hänger mest vid poolen även om jag igår lyckades få barnen med de få metrarna till den kritvita stranden (eh, stranden tar liksom vid där poolen slutar) för bad och krabbjakt.

Vi har skaffat bollar och igår fick vi ärva en stor, bra luftmadrass av några som åkte vidare.

Det finns några svenskar på detta hotell och Filippa fick en jämnårig kompis som hon leker med. Nu får Gus hela vår uppmärksamhet till hans stora lycka! Idag ska båda tjejerna få ’thaiflätor’ i hela håret. Jag trodde mest det var mindre barn som ville ha det…

Ikväll är sista natten på den här resorten. Den är klassad på Tripadvisor som öns kanske bästa och lyxigaste hotell och vi är alla fantastiskt nöjda! Underbart hotell på alla sätt! När det blev mer gäster verkade de dock få smärre logistiska problem men förhoppningsvis ordnar det till sig.

Förutom att byta resort och hotell kommer vi även bo i en annan by. Vi kommer också börja åka på utflykter. Sola och bada i all ära, men man vill ju uppleva annat också!

Självklart äter vi massa gott! Hela familjen älskar thaimat!

Till frukost har det varit sittande frukostservering av allt man vill ha, bara att beställa in. Jag har mest ätit äggröra, omelett, bröd, yoghurt, musli, frukt och croissants. Barnen har fastnat vid pannkakorna men jag hoppas de snart inser vad de missar… Lunchen blir olika goda thairätter, tex phad thai som är allas vår stora favorit och som funkar i alla lägen men det har också blivit andra rätter med namn jag inte minns men som smakar fantastiskt!

Middagarna har två av kvällarna bestått av en thailändsk fyrarättersmeny. Den startade med vårrullar, sedan val mellan två olika soppor, huvudrätt med tre olika valalternativ och där vi valde phad thai och efterrätt med två val där vi valde friterade bananer med glass och chokladsås.

Igår åkte vi iväg på kvällen med en taxi till fiskebyn Bang Bao för att äta fisk- och skaldjursmiddag. Fiskebyn är uppbyggd på en pir bestående av pålar i vattnet. Gäller att passa sig så man inte trillar i vattnet då gångarna är smala och vattnet precis jämte. Barnen bevakas noga!

Vi åt en helt fantastisk måltid på en av restaurangerna ute på piren. Vi fick själva välja ut vår fisk och skaldjur som simmade i olika akvarium och som sedan håvades upp. Barnen var helt fascinerade och lyriska!

Till förrätt åt vi friterade räkor och friterade bläckfiskarmar. Barnen var som hungriga gamar och det var verkligen gott även om fritering inte är något jag tycker är särskilt gott eller direkt nyttigt. Men någon gång då och då är det okej.

Huvudrätten blev en stor fisk som grillades och serverades med ris och grönsaker. Vi delade på den stora fisken (får återkomma med fisknamnet) hela familjen och den smakade helt fantastiskt! Man blev något kladdig av att rensa den, men det var det helt klart värt! Barnen slevade i sig och var lika förtjusta som vi.

Efterrätten åt vi ute på gatan och köpt från en av alla ’matvagnar’. Det blev en klassisk ’bananpannkaka’ med choklad, typ en fylld crepe alltså som man har valfri fyllning i och topping på. Så enkelt men gott!

Den thailändska maten är något utöver det vanliga och jag är glad över att vi inte åker hem riktigt än. Finns mycket kvar att äta, smaka och upptäcka!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

1 svar

1. Linda skriver:

Åh vad hungrig jag vart!!