Snapchat fashion and beauty

Snapchat fashion and beauty
Snapchat fashion and beauty

Har du Snapchat? I såna fall är du en av de 350 miljoner människor som dagligen använder appen. Över 3 miljarder snaps sänds dagligen och Snapchat stories har över 10 miljarder views per dag. Millenniegenerationen är den stora användargruppen och 75% är under 34 år. Många företag ser potentialen med att synas på Snapchat. Bland annat mode- och skönhetsbranschen har välkomnat Snapchat med öppna armar och erkänner dess potential som ett PR- och marknadsföringsverktyg. I veckan var jag på en Snapchat fashion and beauty lunch där mina tankar om shopping fick sig en rejäl tankeställare.

Augmented reality och Snapchat-kameran kan komma att förändra konsumenternas sätt att shoppa.
Augmented reality och Snapchat-kameran kan komma att förändra konsumenternas sätt att shoppa. Här prövar jag ett par solglasögon från Dior.

På plats fick jag uppleva hur morgondagens shopping- , mode- och skönhetsupplevelse kan se ut inom en snar framtid. Augmented reality och Snapchat-kameran kan komma att förändra konsumenternas sätt att shoppa. 205 miljoner Snapchatters använder redan idag AR linser för shopping 6 miljarder gånger varje dag och det finns många fördelar. Ta returer till exempel. Det är väldigt kostsamt för företagen och med AR är 66% av konsumenterna mindre benägna att returnera köp. Dessutom demokratiserar AR mode och skönhet genom att göra den mer tillgänglig.

Hmmm... Passar jag i denna jacka?
Hmmm… Passar jag i denna jacka?
Ja, jackan ser toppen ut på mig!
Ja, jackan ser toppen ut på mig!
Skulle jag passa i dessa skor?
Skulle jag passa i dessa skor?
Nä, ett par vita skor får det bli!
Nä, ett par vita skor får det bli!

Vi fick prova på detta nya sätt att shoppa. Dels via Snapchat i våra egna telefoner genom att skanna olika snapcodes för att komma åt ett filter/linser som gör det möjligt att prova kläder, accessoarer och smink. Dels via uppställda speglar där de olika filtren/linserna redan fanns på plats att välja bland. Fritt fram alltså att testa olika outfits och färger och se om de passar på just mig. Gillar man det man ser är det bara att köpa direkt på märkets websida online.

Fick även testa AR-glasögon.
Fick även testa AR-glasögon.

Jag var väldigt skeptisk innan till det här nya sättet att shoppa på, men blev mer eller mindre omvänd. Det var riktigt roligt och användbart. Bara att börja lära sig använda Snapchat alltså, säger jag som trogen Instagrammare.

Lyxigt att bli sminkad av en riktig sminkös.
Lyxigt att bli sminkad av en riktig sminkös.
Blev sminkad med smink från Lyko som köpt upp MakeUp Store.
Blev sminkad med smink från Lyko som köpt upp MakeUp Store.

Förutom att testa på AR-shopping blev de som ville fint sminkade av Lyko som var på plats med sminkörer. Och vi bjöds på mat som bara var helt magisk. Lobsterrolls, pokebowls med lax, rödbetstartar, svamptacos etc. Efterrätterna ska vi inte tala om. Cupcakes och min favorit krämbullen med saffran. Mums!

Alltså, hej maten så god du var!!!
Alltså, hej maten så god du var!!!
Behöver jag säga att jag åt av allt och tog dessutom ytterligare en lobster roll?!
Behöver jag säga att jag åt av allt och tog dessutom ytterligare en lobster roll?!

Stort tack Snapchat!

Nämen hej efterrättsbordet de luxe!
Nämen hej efterrättsbordet de luxe!
Älskar, ÄLSKAR krämbullar med saffran!
Älskar, ÄLSKAR krämbullar med saffran!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *