Sponsrad Video: Fiskelyckas – Tina Nordström lagar torsk

Jag älskar fisk! Rekommendationen att äta fisk 2-3 gånger i veckan är därför vanligtvis ingen större match. Det finns så mycket god fisk. Torsk, lax, röding, rödspätta, sej, tonfisk etc. Min favoritfisk är lax. Ugnsbakad toppad med dill och citron eller toppad med godsaker som pesto, fetaost, nötter eller liknande. Gravad, kallrökt, varmrökt, inkokt, i sushi. Med potatis, mos, ugnsbakade grönsaker, risotto, ris, klyftpotatis, sallad.

När jag och familjen var i Sälen på sommaren för två år sedan fiskade vi en hel del. Vi fick upp flera regnbågar. Självklart lagade vi till dessa och det blev helt makalöst gott. Bara att rensa och fjälla av fisken, fylla med citron, dill och smör och njuta tillsammans med kokt potatis. Kan ha varit godaste fiskmiddagarna i mannaminne. Det smakar alltid lite extra gott när man dragit upp fisken själv.

Torsk är en klassiker. Vem har inte ätit sprödbakad torsk, kokt torsk med äggsås, torskrygg, fiskgratäng med torsk, fish and chips, rimmad torsk etc. Tyvärr passar torsk inte särskilt bra att ha med i matlådan till jobb och skola. Smaken blir det inget fel på men torsk avger en ganska oangenäm doft i lunchrummet och i korridoren utanför.

Det är lätt att laga god fisk och saknar man inspiration finns det mängder av recept på nätet, t.ex. på Findus hemsida. Vanligtvis äter vi bara fisk till vardags hemma hos oss. Men varför det egentligen? Vissa av fiskrätterna skulle passa lika bra att servera när man har middagsgäster. Bara fantasin sätter gränserna!

Detta är ett sponsrat inlägg

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 44 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat just mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *