Ät rent, rått, enkelt, avskalat, naturellt, fräscht och giftfritt

Ät rent, rått, enkelt, avskalat, naturellt, fräscht och giftfritt

Ät rent, rått, enkelt, avskalat, naturellt, fräscht och giftfritt

Hur och vad ska man egentligen äta? Idag finns det så många olika teorier och åsikter att man blir alldeles snurrig. Något som gäller en dag behöver inte gälla nästa. Det är LCHF, Atkins, 5:2, AB-noll metoden, Stenålderkost, Paleo, Viktväktarna, LCHQ, GI-metoden, Dash-dieten, Rawfood, Eat clean, glutenfritt, laktosfritt, vegetariskt, veganskt etc etc. Jag följer ingen diet och avskyr allt vad dieter heter. Jag röstar på vanlig hederlig husmanskost med utrymme för godsaker både här och där! Allt handlar om balans. Jag har fått hem massor med bra kokböcker med olika inriktningar och även om jag inte följer någon diet finns det massor av goda recept och influenser att hämta från dessa. En av vårens kokboksnyheter är Ät naturligt av Tess Ward. Den har den heltäckande underrubriken Ät rent, rått, enkelt, avskalat, naturellt, fräscht och giftfritt.

Fläskfärsbullar med melass, ingefära och pak choi

Fläskfärsbullar med melass, ingefära och pak choi

Yogaskål

Yogaskål

Att äta rent är en livsstil, ingen viktminskningsdiet. Inget livsmedel är förbjudet men man eftersträvar att äta livsmedel i så ren form som möjligt. Man ska undvika mat som är processad, raffinerade produkter som vetemjöl och socker, hel- och halvfabrikat, tillsatser, kemiska smakförstärkare och färgämnen. Många utesluter också gluten och mjölkprodukter.Istället riktar man in sig på näringstäta råvaror som grönsaker, frukt, rotsaker, bär, nötter, frön, råris, bovete, quinoa, bönor, ägg, kokosmjölk, baljväxter, tofu, fullkornsprodukter, viltfångad fisk, naturbeteskött eller vilt, kokosolja, rapsolja, olivolja, och självklart vatten.

Grön blomkålscouscous med pumpafrön

Grön blomkålscouscous med pumpafrön

Jag blev jätteförtjust i Tess Wards omslag på sin kokbok. Den är liksom i kartong och är precis som hennes recept avskalad, naturell och enkel. Men snygg och läcker för det! Inuti är boken också ganska enkel. Inga överdrivet färgglada och vackra bilder. Tvärtom enkla bilder och flera är ganska små i storlek. Det är mycket text och en del text har ganska litet typsnitt. Lite annorlunda layout alltså jämfört med de flesta andra kokböcker som kommer ut just nu.

Juicer

Juicer

Hemgjord glass

Hemgjord glass

Det finns massor av bra recept. Basrecept som fonder, buljonger, oljor och dipsåser/såser, dressingar. Sedan är boken indelad i kapitlen rent, rått, avskalat, enkelt, naturellt, fräscht och detox.  Många rätter är vegetariska men det finns även recept innehållandes kött, fisk och fågel. Några exempel på rätter är Yogaskål, Laxtartar, Grön blomkålscouscous med pumpafrön, Musslor med Bloody Mary, Glutenfritt bröd med linfrön och pumpafrön, olika juicer och smoothies, supermjölk och glass. Lite av varje med andra ord.

En spännande kokbok som hyllar kreativ matlagning där recepten ska vara effektiva, praktiska och fullproppade med smaker!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.