Få vältränad core-muskulatur

Vad är egentligen core? Jo, coren består av magmusklerna och nedre ryggen. Coremusklerna är viktiga och används i nästan allt vad vi gör. Musklerna bildar ett starkt bälte kring bålen som både stabiliserar kroppen och skyddar från skador. Träning av coremusklerna kan förhindra eller minska ryggont eftersom svaga inre magmuskler lätt leder till att ryggen överbelastas. Vältränade core-muskler är fundamentalt för god hållning.

Corestärkande hjälpmedel från Swedish Posture.

Corestärkande hjälpmedel från Swedish Posture.

Det finns många övningar för att träna och stärka coren som tex crunches, situps, plankan och armhävningar. Men vardagsträning av bålen är minst lika viktig. I förra veckan träffade jag på representanter från Swedish Posture som visade upp sitt utbud. De har specialiserat sig just på hjälpmedel som hjälper till att förbättra hållningen och stärka core-muskulaturen.

Posture Classic i härlig rosa färg.

Posture Classic i härlig rosa färg.

Få en attraktiv och funktionell hållning med selen från Swedish Posture

Få en attraktiv och funktionell hållning med selen från Swedish Posture

Jag har sedan tidigare en Posture Classic som hjälper till att pressa bak axlarna, ge en upprätt position och därmed en mer funktionell hållning. Jag använder min jätteofta och det är en av de prylar jag inte kan klara mig utan. Min börjar numera se ganska sliten ut så en ny, snygg rosa kommer genast att åka på!

Justerbara band så att din Posture sitter bra och på plats.

Justerbara band så att din Posture sitter bra och på plats.

Posture Classic fungerar lika bra sittandes på kontorsstolen, under träningen, efter träningen, på festen eller när som man vill ha en mer attraktiv och funktionell hållning. Under träning är den extra bra då god hållning också förbättrar syreupptagningsförmågan och då orkar man mer.

Posture Balance.

Posture Balance.

Men core-muskulaturen då? Jo, den kommer stärkas när jag sitter på min nya Posture Balance. Posture Balance är en sorts balansplatta. Den sitter man på och på grund av sin insabilitet hjälper den till att träna coren medan man sitter och gör annat. Den kan användas överallt, från kontorsstolen till soffan. Posture Balance får en att balansera upprätt, tippa sidledes och tippa framåt. Variationen förbättrar hållningen ännu mer över tid.

Med Posture Balance stärker du din core bara genom att sitta.

Med Posture Balance stärker du din core bara genom att sitta.

Den är verkligen riktigt bra. Jag har suttit med den nu ett tag och att hela tiden sträva efter balans känns i muskulaturen. Vill man utmana coren än mer finns det speciella träningsprogram som tillhör Posture Balance. Smart!

Posture BackJoy.

Posture BackJoy.

Tycker man det är jobbigt eller obehagligt att hela tiden sitta och balansera finns som alternativ Posture BackJoy. Det är en sorts sits som gör det skonsammare och skönare att sitta. Den positionerar kroppen till rätt hållning för att naturligt sitta rätt och undvika ryggont. Genom att sitta upprätt aktiveras coremusklerna vilket gör dem starkare över tid. Materialet är fast men flexibelt. Sitsen kan också användas överallt.

Med Posture BackJoy hamnar höfterna i rätt position och du får automatiskt en bättre hållning.

Med Posture BackJoy hamnar höfterna i rätt position och du får automatiskt en bättre hållning.

När man sitter på Posture BackJoy sitter man utan att man tänker på det mera upprätt. Det kommer bara helt automatiskt genom att höfterna hamnar i rätt position. Jag märker riktigt stor skillnad när jag sitter på sitsen mot när jag sitter utan. Ryggen skonas verkligen.

Jag är helt såld på hjälpmedlen från Swedish Posture. Tycker att de tre jag har testat håller vad dom lovar på ett helt fantastiskt sätt. Så enkelt och så bra. För kontorsråttor som jag som sitter ner minst 7 timmar om dagen är de en gudagåva. Vem har liksom inte ont i ryggen för det mesta?!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 44 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat just mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *