Proteinrik kvarg och kefir

Jag äter sex gånger om dagen, precis som ett barn. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Att variera mellanmål och kvällsmål är svårast. Till frukost vill jag ha gröt eller fil och flingor och ett par mackor med gott pålägg, men mellanmål och kvällsmål är en mer öppen historia. Det kan bli allt från risifrutti, portionsförpackad yoghurt/skyr/keso med något till, smoothie, mackor med olika pålägg, frukt, ägg, nötter till godsaker som bullar, muffins, glass och godis! Ofta beroende på när det är på dagen och var jag befinner mig.

Att äta proteinrik kvarg blir om möjligt allt mer populärt i vårt hälsomedvetna (fixerade?!) samhälle. Kvargförsäljningen ökar explosionsartat. Alla äter det! Marknaden fullständigt svämmar över av produkter och ständigt kommer det nya. Det är en hel djungel. Vad ska man välja? Det finns naturell och smaksatt kvarg, fast kvarg och flytande kvarg, med tillbehör (bär/sylt, torkad frukt, müsli, nötter, mm) inkapslat i locket eller liggandes på botten och utan tillbehör, smaksatt kvarg utan tillsatt socker, kefir, kesella, ja listan kan göras lång.

Lindahls mejeriJag tycker kvarg är ett utmärkt mellanmål. Det är enkelt att äta före och efter träning, är nyttigt och går utmärkt att kombinera med frukt, topping eller matig smörgås för extra energi. Jag har alltid gillat den smaksatta kvargen bäst. Den är dock en riktig sockerfälla då den innehåller tillsatt socker. 250 gram smaksatt kvarg innehåller hela 8 sockerbitar. De rekommenderar jag den naturella som man kan smaksätta med färska eller frysta bär, kokos, müsli, granola, nötter eller annat gott till.

Kefir med blåbär och acaiMen det verkar som sockerkritiken fått effekt även hos tillverkarna. Lindahls mejeriprodukter lanserar nu inte mindre än tretton nya proteinprodukter, alla utan tillsatt socker. En nyhet är Kefir. Den är liksom kvarg rik på protein men är inte lika sträv utan lite mer krämig och har dessutom en levande yoghurt kultur som är bra för magen. Kefir kommer i en naturell variant och en med smak av blåbär- och acai. Båda utan tillsatt socker.

Två nyheter i 150-gramsbägareVanilj- och nougatkvarg utan tillsatt sockerLindahls lanserar också elva nya kvargvarianter. Fyra nya smaksatta kvargprodukter utan tillsatt socker i 500-gramsbägare. En av dessa är laktosfri och har smak av hallon. De har smaksatt kvarg i 150-gramsförpackningar och dessa kommer i tre nya smaker – vaniljsmak, nötchokladsmak och transbärssmak.

Laktosfri kvarg utan tillsatt socker med hallonsmakDet kommer två olika sorters drickkvarg, båda sockerfria och proteinrika. En med smak av hallon-vanilj, en med smak av citron-lime.

Ekologiska produkter efterfrågas allt mer och därför lanserar Lindahls en naturell ekologisk kvarg i 500-gramsbägare.

Perfekta mellanmålet?!Av tjejerna på Reddville/shesocial har jag för test fått hem laktosfri hallonkvarg utan tillsatt socker, nötchokladkvarg utan tillsatt socker, vaniljkvarg utan tillsatt socker samt kefir blåbär utan tillsatt socker. Jag ser verkligen fram emot att testa dessa.

Vaniljkvargen utan tillsatt socker i 150-gramsbägare har jag redan köpt själv och ätit flera gånger. Den har snabbt seglat upp som en stor favorit hos mig. Jag äter den som den är toppad med extra bär och god granola eller nötter och ofta tar jag en smörgås till. Vaniljsmaken kunde vara något tydligare. Smaken är mild och god, dock något svag som sagt. I övrigt är jag helnöjd med mättnad och konsistens! Likadant med Lindahls Kvarg 150-grammare med smak av citron-lime som jag också ätit. Smaken är inte särskilt tydlig utan mer tryck i smaken behövs.

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.