Strategi och pljeskavica

Ni som följer min blogg vet att jag under en tid framöver äter efter ett speciellt kostschema för att gå upp i vikt. Målet är att gå upp ca 1/2 kg i veckan. Målvikten har vi inte spikat till 100%, men i runda slängar ska jag gå upp ca 8 kg. Matschemat (valet av livsmedel) har reviderats några gånger under dessa två veckor jag har följt det, och till nästa vecka ska vi öka mängden mat jag ska äta till frukosten, mellanmålen och kvällsmålet. Visserligen är det inte bra att gå upp i vikt för snabbt, men då nutritionisten och jag själv tror att det finns utrymme för en ökning ska vi testa detta. Lunchen och middagens storlek och fördelning kommer inte ändras. 350 g lagad mat där 40% är kolhydrater, 30% protein, 20% kokta grönsaker och 10% sås är vad en kvinna i min viktkategori och ålder bör äta. En normalportion alltså.

För att lättare kunna följa kostschemat är jag sjukskriven under ca 1 1/2 månad. På vardagar dagtid befinner jag mig tillsammans med andra i samma eller liknande situation och vi äter frukost, förmiddagsmellanmål, lunch och eftermiddagsmellanmål tillsammans. Middag och kvällsmål äter jag hemma med familjen och på helgerna äter jag allt hemma (eller på restaurang eller om vi är bortbjudna etc). Det här har jag gjort nu i snart 2 veckor och jag tycker själv att det börjar ge resultat. Vad gäller träning är det rätt och slätt totalförbud som gäller och helst ska jag röra på mig så lite som möljligt (med andra ord undvika även vardagsmotion).

Varje dag serveras jag alltså lunch. Tyvärr har den i princip inte smakat något alls under dessa två veckor. Salt och peppar har inte hjälpt. Det är väl ofta så med mat som lagas till många människor i opersonliga restaurangkök. Men idag äntligen smakade lunchen faktiskt något och väldigt gott smakade det också. Det serverades pljeskavica med rösti, rå lök, röd stark sås (ajvar) och gräddfil, kokt blomkål och bönor. MUMS! Jag har aldrig ätit pljeskavica förut men vill definitivt äta det igen.

Recept på pljeskavica hittar du till exempel här.

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Vad är det för sjukdom eller vad det nu är du har. Eller kanske ska formulera det såhär:

    Varför ska du gå upp i vikt?
    Ätstörning?
    Sjukdom?

    Bara nyfiken!
    Kramar och hoppas hoppas du svarar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.