Peppande träningsböcker

Inspirerande träningsböcker från Norstedts

Nu till hösten är det många som vill komma igång med sin träning igen efter en lång härlig sommar. En del har visserligen hållit igång även under sommaren, medan andra kanske har legat lågt och passat på att vila upp sig både fysiskt och mentalt.

För att inspirera oss släpps det lägligt nog flera inspirerande tränings- och hälsoböcker nu under höstupptakten. En som kom redan i februari är Den magiska milen av löparproffset Maria Akraka men känns lika högaktuell nu. I den här boken guidar Maria Akraka dig till att bli bättre på att springa just en mil. Det är en bok för den som redan håller på med löpning eller för den som vill komma igång. Att börja löpträna är aldrig försent. Klär man sig bara rätt kan man springa när som helst under året.

Yogasekvenser i bild och ord

I början på juni släppte den internationellt välkänd ayurvedapraktiker och författaren från Indien, Janesh Vaidya, boken ”Yoga är min terapi” som bygger på ayurveda.

Asanas (positioner)

I Yoga är min terapi lär du dig bestämma vilken kroppstyp du själv tillhör och lära dig anpassa ett yogaprogram som passar just din kroppstyp och eventuella hälsobesvär. Det är mängder av olika övningar i boken och de presenteras tydligt i text i kombination med bilder på hela sekvenser. På så vis kan även en nybörjare förstå och hänga med. Övningarna och passen är i olika steg, det finns alternativ både för nybörjaren, den med mer erfarenhet och den som är avancerad.

Jag som bara testat något enstaka yogapass på gymmet för evigheter sedan tyckte boken kändes ganska svår.  Jag tror det krävs mycket inläsning och/eller tidigare kunskap och erfarenhet innan man kan sätta igång med bokens övningar.

God morgon-tips

Den senaste i raden av hälsoböcker och som kommer nu i augusti är den fantastiska boken ”Pilates – För styrka, spänst och smidighet” av Kristina Modig och Rikard Westman. Den här boken känns verkligen komplett tycker jag. Fantastiskt vackra och inspirerande bilder, intressanta välskrivna texter som är lätta att förstå, ett inspirerande pilatespass med sexton enkla övningar utformade för träning i hemmet utan andra redskap än den egna kroppen samt flera läckra recept.

Supersöndag med tid för eftertanke och pepp

Boken är uppdelad i tre delar. I första delen får vi tips och råd om hur man kan införa träning i vår vardag. Det handlar bland annat om hållning, balans, muskelmassa, vikten av balans mellan att träna kondition och styrka och träningsplanering. Del två innehåller pilatesprogrammet där varje övning är tydligt förklarad i utförliga bildsekvenser och texter. Pilates är inte bara en träningsform utan även en livsstil. Därför innehåller den tredje och sista delen recept, tips och idéer som hjälper oss att laga mat som är enkel, nyttig och framför allt god. Man ska både hinna och orka med sin träning och samtidigt få ut det mesta möjliga av den.

16 inspirerande pilatesövningarFörklarande bilder och tydliga texter

Jag har redan satt igång och testat flera av övningarna som presenteras i Pilates. Bland annat har jag testat hållningen, min balans samt gjort fotövningar och ”god morgon”-övningar. Något vi alla bör träna/öva på mer. Jag har ännu inte testat själva pilatesprogrammet men det är under planering. Recepten och mattipsen har jag redan tagit till mig. Dels har jag långtidslagat en högrevsgryta som kommer ätas i veckan samt inspirerats av att tillaga en sommarfruktsallad till mellanmål.

Recept, idéer och inspirationPilates-boken kändes enkel och mycket inspirerande. Passar alla, ung som gammal! Den här boken kommer komma till stor användning hemma hos mig!

 

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 44 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat just mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *