Träna tillsammans med barn

Nu i januari är det många som vill sätta igång och leva hälsosamt med bra kost och träning. Det är nytt år, vi har nya chanser och vi tar nya tag. Vad gäller träning och fysisk aktivitet sätter det fart på positiva krafter i kropp och själ. Börja smått, all rörelse är bra. Bara 30 minuters rörelse om dagen gör stor skillnad för din hälsa och ditt humör. Med tiden kan du sedan öka på träningsdosen. De flesta barn älskar att röra på sig och varför inte utnyttja barnens rörelseglädje genom att träna tillsammans. Det är en riktigt trevlig familjeaktivitet som ger motion, glädje och gemenskap!

Igår hade jag en dag på tu man hand med min son. Han har en energi som få. Myror i rumpan och får han inte utlopp för sin rörelseenergi går det inte att vistas i samma rum som han. På fritiden spelar han både innebandy och fotboll och där får han verkligen ge järnet och springa av sig det värsta. Gustaf fick välja vad vi skulle hitta på under dagen och valet föll på badminton. Vi har åkt iväg tidigare hela familjen och haft riktigt roligt. Jag och Mattias har också prövat squash i samma hall men det är för svårt för barnen.

Träna tillsammans med barn

Gustaf in action

Jag bokade en bana för en timme och vi åkte iväg. Sist vi spelade med barnen gick det väldigt knaggligt och det blev inte mycket till spel. Men döm om min förvåning när Gustaf gav mig ett rejält motstånd. Det visade sig att han flera gånger har spelat badminton ute på tomten hemma hos sin kompis som bor på samma gata som oss. Gustaf var minst lika duktig (eller dålig?!) som jag! Det enda som skiljer oss åt är att jag är större och längre och inte behöver springa lika mycket som han tvingades göra. Han hade å andra sidan vilja, energi och en fantastiskt stor och smittande glädje! Gustaf sprang hit och dit och blev rejält varm och svettig och även jag fick röra på mig. Vi hade riktigt kul och tiden flög fram!

Träna tillsammans med barn

Fylla på depåerna efter träning

Efter rörelse måste man fylla på med bra energi. Gustaf fick välja lunch(- och middagsmat) och valet föll såklart på tacos (what else liksom?!). Magiskt gott och välgörande efter ett härligt träningspass! Lika viktigt som träning och kost är återhämtning. Även här fick sonen välja och han valde bio och den nya filmen In the heart of the sea som handlar om Moby Dick. Film, popcorn (som är ett nyttigt tilltugg), dricka och mys – kan det bli bättre?!

Träna tillsammans med barn

Biomys med mamma

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *