Förebygg och bota sjukdomar

Vill du undvika att bli sjuk i framtiden? Vill du bota sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, depression samt få mer energi, sova bättre, stärka minnet och immunförsvaret? Vill du må bra, förbättra konditionen, bli starkare och gå ner i vikt? Självklart vill du väl det och den medicinska forskningen visar tydligt att det enda som fungerar då är fysisk aktivitet.

Hälsa på receptFör att förklara hur viktigt det är och hur lite fysisk aktivitet som behövs för att få stora effekter på hälsa och välmående har läkarna Anders Hansen och Carl Johan Sundberg nyligen kommit ut med boken Hälsa på recept.

I boken får vi råd och tips på hur man ska röra på sig för att få alla fördelar för hälsan. Det intressanta är att det är så lite som krävs, de allra flesta fördelarna för hälsan får man faktiskt av att promenera 30 minuter per dag. Det är dock viktigt att komma ihåg att den här halvtimmen man tränar om dagen inte kompenserar för att man sitter still på jobbet hela dagen och sen ligger i soffan när man kommer hem.

Det är just stillasittandet som är den största hälsoboven idag. Stillasittande kan till och med vara lika farligt som rökning för kroppen. Vår kropp är byggd för rörelse men idag behöver vi inte ens resa oss upp för att byta tv-kanal, svara i telefon, etc. Vi måste minska stillasittandet och införa mera vardagsrörelse. Stå upp då och då när du jobbar, gå i trappan istället för att ta hissen, ha promenadmöten eller ståmöten, etc.

Men vi är trots allt inga övermänniskor. Ingen är perfekt. Du kanske inte får till dina inplanerade träningstimmar. Men tänk istället på alla bäckar små, dvs gör små saker för dig själv i vardagen. Små saker kan också göra någonting för hälsan och inte bara den här halvtimmes träningen.

Vill du höra och veta mer om de senaste rönen kring hälsoriskerna med stillasittande kan jag också rekommendera att du lyssnar på senaste avsnittet av Kropp & Själ i P1 som tar upp just detta ämne.

Boken Hälsa på recept går också igenom de senaste rönen om träningens effekter på hjärnan, generna och åldrandet. Man kan faktiskt bli smartare och mer kreativ genom att vara fysiskt aktiv och regelbunden fysisk aktivitet har fantastiska effekter på hur vår hjärna fungerar. Boken tar också upp ämnen som:

– Hur påverkas minne, koncentrationsförmåga, stress, intelligens och humör av träning?
– Hur ska du träna för att förbättra inlärningsförmågan, bli mer kreativ och må bättre?
– Motion som medicin mot depression, ångest och fobier?
– Hur ska jag träna för att leva fem år längre?
– Vilken är minsta mängd motion som ger resultat på hälsan?
– Kan fem minuters träning ge lika bra effekt som en timmes?
– Får jag bättre minne av att träna?
– Hur stor roll spelar mina gener för hur jag presterar i spåret?
– Varför får inte alla lika bra effekt?
– Fettförbränning – vad visar forskningen och vilken metod är bäst?
– Är träning skadligt för vissa?

Jag har precis läst ut boken och rekommenderar er verkligen att läsa den. Den ger mycket intressanta fakta och tips. Den är dessutom skriven på ett enkelt sätt och lätt att ta till sig. Ett hett boktips för att komma igång i hösten!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 44 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat just mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. ami skriver:

    *high five* gått igenom lite bloggar ikväll och detta var det första vettiga jag läst!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *