Stora träningsboken för kvinnor

Stora träningsboken för kvinnor

Stora träningsboken för kvinnor

En av höstens mest efterlängtade bok har nyligen släppts till försäljning. Det är Stora träningsboken för kvinnor av Lovisa Lofsan Sandström och Jessica Almenäs. Denna gång står styrketräningen i fokus. Lovisa och Jessica breddar perspektivet och tar ett helhetsgrepp om träning. Det är en uppföljare till succéboken Stora löparboken för kvinnor. Stora löparboken har både sålt bra och används flitigt. Inte en bok man köper för att läsa en gång utan den används och följs.

En träningsbok för vanliga kvinnor - precis som du och jag.

En träningsbok för vanliga kvinnor – precis som du och jag.

Jag fick höra om att det skulle bli en uppföljare på en presentation i maj och har sedan dess nyfiket sett fram emot detta boksläpp. Efter att ha läst igenom boken säger magkänslan att denna kommer bli en lika stor hit. Jag lyssnar alltid på Träningspodden med Lovisa och Jessica och i senaste avsnittet berättade Lovisa att nya bokens första tryckta upplaga redan sålt slut! Otroligt kul, hoppas på en ny försäljningssuccé.

Lovisa om träning, stress och balans.

Lovisa om träning, stress och balans.

Boken vänder sig till kvinnor. Helt vanliga kvinnor, som du och jag. Alla – nybörjare och mer erfarna, ska kunna följa programmen i boken. Boken ska vara ett verktyg och handbok för styrketräning och ge ett mod att våga gå in på en tidigare mansdominerad arena.

Styrkepassens upplägg förklaras och gås igenom.

Styrkepassens upplägg förklaras och gås igenom.

Övningarna är skapade för att ge styrka och välmående. Att träna för både kroppen och hjärnans välmående – starka kroppar och glada hjärnor. Man inför begreppet träningsfeminism. Vad man har för ideal och vad man vill uppnå med träningen kan variera från person till person. Ta bara författarna som exempel. Jessica tränar styrka för att kunna springa maraton och vara skadefri. Hon vill inte få stora bulliga muskler utan vill vara lång och slank. Lovisa tränar för att vara stark, snabb och snygg. Hon älskar skivstång och muskulösa kvinnokroppar! Det är viktigt att få välja sina ideal själv, inte följa och vara något som andra har bestämt. Ta reda på vad som är just din drivkraft och sporre.

Första gången en träningsbok breddar perspektivet.

Första gången en träningsbok breddar perspektivet.

Kontinuitet är viktigaste framgångsfaktorn för att nå resultat. Vilket program man följer är egentligen inte lika viktigt. Det viktigaste är att man kommer igång och sedan håller igång. Att få in en hållbar styrketräningsrutin.

Det finns många träningsböcker idag som fokuserar på hemmaträning. I Stora träningsboken förlägger man övningarna främst till gymmet (hemmygym eller träningsanläggning) och många kräver redskap som skivstång, hantlar, kettlebell och powerband.

Övningsbank.

Övningsbank.

Programmet består av två delar. Den första är ett komigång-program. Programmet lär oss att röra på sig regelbundet och är till främst för nybörjare och träningsovana. Övningarna går bra att utföra hemma och man använder sin egen kroppsvikt till hjälp. Den andra delen är ett generellt träningsprogram för ett helt år. Ett år kan låta långt men det är för att sporra till kontinuitet i träningen. Man kan börja med att följa det generella programmet i tre månader och ge det en ärlig chans. Passen behöver inte följas till punkt och pricka. Man kan anpassa efter eget smak och tycke och lägga in sin personliga touch. Det viktiga är att utgå just ifrån sina egna förutsättningar och mål.

Lovisa in action!

Lovisa in action!

Precis som i förra boken står Lovisa främst för teori, fakta och tips och Jessica för erfarenhet och egen upplevelse av det Lovisa presenterar.

Boken innehåller många härlig bilder. Det är färggranna, inspirerande bilder på de två mycket vackra, och glada, författarna. Teori, tips och övningar är enkelt beskrivet och lätt att ta till sig, både för nybörjare och mer erfarna.

Sammanfattningsvis en mycket bra bok som garanterat inspirerar och motiverar!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 44 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat just mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *