Stora träningsboken för gravida

Stora träningsboken för gravida

Stora träningsboken för gravida

Äntligen är den här! Den har visserligen funnits till försäljning ganska länge men det är en bok som vi kvinnor väntat på i många år. En bok som saknat motstycke och nu när den finns fyller många tomma luckor. Jag talar givetvis om Stora träningsboken för gravida av Lovisa Sandström och Jessica Almenäs. Det är Lovisas och Jessicas tredje gemensamma bok. Tidigare har vi fått lära oss om löpning, Jessicas specialitet, samt om styrketräning, Lovisas specialitet.

Tips och råd om hur man anpassar träningen efter graviditet och hälsotillstånd.

Tips och råd om hur man anpassar träningen efter graviditet och hälsotillstånd.

I Stora träningsboken för gravida får vi som namnet säger lära oss om hur man kan träna under graviditet. Jessicas positiva graviditetstest för lite drygt ett år sedan blev startskottet för bokens tillkommande. I boken ser vi Jessica träna under olika delar av graviditeten medan växer allt efter vad tiden går med en allt större mage som följd. Idag kan vi på sociala medier skåda en supersöt liten Sam. Eller som Jessica ibland kallar honom Sam från savannen!

Jessicas personliga och i vissa fall ganska utlämnande dagbok.

Jessicas personliga och i vissa fall ganska utlämnande dagbok.

I boken vill man visa att man både kan och bör hålla igång med aktivitet under graviditeten. Målet är rörelse, inte prestation. Både styrketräning och kondition berörs och vi får veta hur dessa två träningsformer ska anpassas under graviditeten. Allt kan självklart variera från person till person.

Förslag på träningsprogram.

Förslag på träningsprogram.

Boken har samma upplägg som övriga Stora träningsböcker. Vi får ett träningsprogram med tillhörande förklaringar i form av bild och text blandat med Lovisas fakta- och träningstips och Jessicas reflektioner (i detta fall i form av Jessicas dagboksanteckningar och bilder). Läkare, barnmorskor och sjukgymnaster har också varit involverande i skrivandet av boken för att ge mer kött på benen i faktadelarna av boken.

Övningarna är anpassade efter vilken trimester man befinner sig i.

Övningarna är anpassade efter vilken trimester man befinner sig i.

Träningsprogrammen är anpassade efter vilken trimester man befinner sig i och rymmer tre olika nivåer. För varje trimester får vi övningar för styrketräning och rörlighetsträning, enklare yogaövningar och konditionsövningar.

Lätt att förstå och ta till sig genom enkla beskrivningar och tydliga bilder.

Lätt att förstå och ta till sig genom enkla beskrivningar och tydliga bilder.

Jag gillar verkligen den här boken. Vore jag gravid skulle jag genast springa och köpa den. Allt är enkelt beskrivet och lätt att ta till sig, både för nybörjare och erfarna. Det bästa är att boken passar även den som inte är gravid. Det är helt vanliga basicövningar som lätt kan anpassas efter smak, tycke och målsättning. Stort plus för detta! Bilderna är fantastiska. Älskar de pastelliga färgerna och Jessica ser så härligt fräsch, pigg och stark ut!

Härliga pastelliga bilder.

Härliga pastelliga bilder.

Sammanfattningsvis en bok som både inspirerar och motiverar!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 47 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *