Vilse bland alla nya hälsoråd

Vår kokbok hälsa

Vår kokbok hälsa

Har du liksom jag gått vilse bland alla nya hälsoråd och hälsotrender som ständigt haglar över oss? Det kommer nya dieter och rön vareviga dag känns det som. De flesta dyker upp som en sol och ner som en pannkaka, väldigt få består. Viktigt att komma ihåg är att leva hälsosamt och må bra är inget man åstadkommer för stunden utan är ett livslångt engagemang. Det vi behöver är inspiration och tips på hur vi äter varierat och precis så hälsosamt att det blir en naturlig del av ett aktivt liv. Till vår hjälp kan vi ta den nya kokboken Vår kokbok hälsa. En helt fantastisk kokboks-skatt som borde finnas i var mans hem.

Ät mer grönsaker, bättre fettsyror, mindre vitt socker och färre snabba kolhydrater.

Ät mer grönsaker, bättre fettsyror, mindre vitt socker och färre snabba kolhydrater.

Boken innehåller mer än 200 näringsberäknade recept.

Boken innehåller mer än 200 näringsberäknade recept.

I Vår kokbok hälsa utgår recepten från det som experterna är överens om får oss att må bra – mer grönsaker, bättre fettsyror, mindre vitt socker och färre snabba kolhydrater. Det är mat som man mår bra av på lång sikt. Man ska äta varierat, lagom mycket och mer från växtriket. Gärna fullkornsvarianter av pasta, bröd och flingor och dra ner på söt och fet mat. Nya maträtter och råvaror som kokosolja, chiafrön och bönpasta varvas med grönare varianter på klassiska recept. Det är inga konstigheter utan bygger på varierade måltider med rena råvaror, mycket ekologiskt och framför allt mat lagad från grunden men ändå lättlagad.

Nya maträtter och grönare varianter på gamla klassiker.

Nya maträtter och grönare varianter på gamla klassiker.

Många spännande recept att testa!

Många spännande recept att testa!

Boken innehåller mer än 200 näringsberäknade recept med allt från vardagsmiddagar, husmanskost och bjudrätter. Men även massor av konkreta tips, handfasta råd och intressanta fakta så att man kan göra bra val utifrån sin egen situation. Några av recepten som boken bjuder på är Saffranskokt kamutvete med rostad mandel, Rispappersrullar med kyckling, Raw lasagne, Kvargbägare, Bananpannkakor, Semitorkade tomater, Ugnsrostad vitkål, Bibimbap, Linssallad med kryddig lax, Kikärtsbiffar, Ugnsbakad lax med thaismaker, Räksallad med bönpasta, Kalkon med rostad sötpotatis och svart bönsallad, Fetaost fylld lövbiff med medelhavsgrönsaker, Hummus, Cheesecake med kvarg, Kladdkaka med mandelmjöl och kokos, Syrlig mangoshot och Kikärtsbröd.

En helt fantastisk kokbok fylld med härlig må bra-mat. Förutom riktigt användbara recept gillar jag starkt all fakta vid varje kapitel och det avlutande kapitlet Fakta om livsmedel är det optimala uppslagsverket – allt man behöver veta kring mat och livsmedel samlat i ett komprimerat format. Vår kokbok hälsa kommer att få stå på hedersplatsen i mitt kök!

Jessica Sundberg

Jag heter Jessica Sundberg och är 44 år, bor i Stockholm med min man Mattias och mina två älskade barn Filippa och Gustaf. Bloggen Leva Sunt handlar om att leva sunt och hitta balans på alla plan i livet. Jag blandar kost och recept, träning och hälsa, resor och vardag och hur man får detta att gå ihop i livet som heltidsarbetande förälder. Bloggen är helt enkelt en livsstilsblogg nischat just mot hälsa i vardagen med inriktning mot familj. För att komma i kontakt med mig kan du maila: jess.sndbrg@gmail.com eller jessica@attlevasunt.se.

Du gillar kanske också...

1 svar

  1. Agnieszka skriver:

    Vilken härlig bok! Verkar vara fylld med massa bra inspiration och fina bilder. Gillar verkligen knäckeavsnittet 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *