Vad engagerar generation engagemang
Varje år genomför Ungdomsbarometern en ungdomsstudie (15-24 år) för att studera ungas beteende, värderingar och preferenser. Kost och hälsa är ett stort intresse bland dagens ungdom. De tänker mycket på vad de äter. Mat är en identitetsmarkering. I veckan var jag på en dragning med Ungdomsbarometern och Svenskt Kött om hur ungas livsstil och engagemang påverkar deras matkonsumtion ”Vad engagerar generation engagemang”.
När samhället inte gjort tillräckligt visar unga sitt engagemang genom att välja till eller bort från tallriken. Men vad är egentligen anledningen till att unga väljer bort vissa livsmedel eller aktörer? Och vilken mat vill unga ha? Bryr sig unga egentligen om matens ursprung? Undersökningen är ett viktigt verktyg för att förklara hur dessa faktorer hänger samman och vad det kan få för konsekvenser för branschen.
Något man ser tydligt är att unga verkligen engagerar sig i hur och vad man äter. Svenskproducerat, ekologiskt och närproducerad mat är det ungdomarna föredrar. Man är också villig att betala mer för att få detta. Miljöfrågan, klimat och djurhållning är viktiga aspekter när man väljer vad som läggs på tallriken. Ungdomarna kan också tänka sig att ställa krav för att en förändring i vad som serveras. Man känner i högre utsträckning att man faktiskt kan påverka.
Mycket tänkvärda fakta kom fram och jag känner igen mycket då min egen dotter fyller 15 år i sommar. Förändringens vindar blåser och det ska bli intressant och se var vi hamnar!
Senaste kommentarer